Málokdy se do módy dostane docela obyčejný pojem – ale slovo „obsah“ to dokázalo. A dobývá v mnoha podobách svět marketingu, sociálních médií i webových vývojářů. Tam všude je totiž cítit, že „Content is the King – tedy Obsah je král“. Že to zní poněkud banálně? Že dobrý obsah byl přece vždy základem všeho? Ne tak docela.

tato grafika je nástrojem content marketingu. Mohu ji použít zdarma, ale musím uvést jméno jejího autora (Svilen Milev) a zdroj: Wikimedia Commons.
I tato grafika je nástrojem content marketingu. Mohu ji použít zdarma, ale musím uvést jméno jejího autora (Svilen Milev) a zdroj: Wikimedia Commons.

V tajemném světě vyhledávačů a sociálních sítí dochází k nenápadné revoluci: jejich algoritmy dokážou čím dál lépe poznat, co vás – tedy čtenáře – opravdu baví číst. A to má pak cenu zlata. A naopak oněch 99,9 procenta nudné datové šedi je nyní odsuzováno k vyhnanství mnohem energičtěji než dřív.

Až tedy budete příště sledovat zajímavé video, číst dobře napsaný informativní článek o něčem pozoruhodném, možná jste se právě stali součástí marketingového působení – a možná si ani nevšimnete, že vám v hlavě podvědomě uvízl nenápadně zmíněný název firmy nebo produktu…

Není divu, že velmi módním souslovím poslední doby je pojem content marketing, tedy obsahový marketing. Tak například v roce 2012 se do vytváření „kvalitního obsahu“ podle jedné studie po světě investovalo přes 100 miliard dolarů o rok později zhruba o patnáct procent více.

Jinými slovy: byznys pochopil, že investovat do reklamy nebo budování obchodních kanálů nestačí. A proto je tu kreativní vytváření obsahu pro internet a sociální sítě, obsahu, který je ze své podstaty pro čtenáře/diváky opravdu přitažlivý. Může mít řadu podob: textů na webu (jen zkušené oko na nich pozná, že to jsou texty z dílny PR kreativců), videí, infografik, poradenských webů, zdarma šířených e-knih atp. Podle jedné studie v USA dává nyní 80 procent špičkových manažerů přednost vytvoření série kvalitních textů před zadáním „klasické“ reklamy.

Podle průzkumů společnosti Ad Age si content marketing dobývá stále významnější místo v marketingových rozpočtech firem – ve Spojených státech jde v průměru o 12 % – a panuje shoda, že podíl se bude zvětšovat. Nic na tom zřejmě nezmění ani to, co bývá uváděno jako drobná komplikace: není snadné přesně změřit (například na rozdíl od internetové reklamy), do jaké míry se investice vracejí v podobě konverzí – tedy toho, že návštěvník webu se opravdu stane klientem.

A ještě jeden zásadní „chyták“: stále více marketingových expertů zjišťuje, že vytvářet obsah, který OPRAVDU někoho zaujme v mase šedi, nudy a průměrnosti, je těžká mise vyžadující opravdu sofistikovaný přístup. Zkrátka: obsah je král!

Psáno pro odborný časopis TTG.

Jan RybářO autorovi: Jan Rybář (11 článků)

Jan Rybář je lektor a konzultant všeho možného kreativního od copywritingu, přes online Public relations po fotografování. Vystudoval různé věci, například geologii (titul PhD nicméně má v mezinárodních vztazích, MLitt v žurnalistice ve Skotsku). Srdcem je ovšem novinář (13 let pracoval v MF DNES v zahraničním oddělení), také trochu fotografuje (vyhrál hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo) a píše knížky (detektivky Čtvrtá kostka se prodalo přes 10 000 kusů). Dělat, co ho baví, mu pomáhá vlastní kreativní agentura Amaze.cz a taktéž web Inspirovník.cz, na němž se nacházíte. Osobní stránky: www.janrybar.cz. Najdete ho též na Google+.


Napište svůj názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*